2013年7月8日星期一

对redhat的一个职位的分析或者是自己的一个认识

近期在找工作,当然redhat一直是我所向往的公司,至少其一直所对外宣传的文化,还是我十分认同和赞赏的,当然更吸引人的地方是其人才济济。
再顺便假设一次历史,如果3年前我选择redhat,那么现在我就不是以这么个姿态或者思考方式来写下此文。
看下这个链接:http://jobs.redhat.com/jobs/descriptions/senior-software-maintenance-engineer-beijing-beijing-china-job-1-3644511
工作方式是home office.这亦是吸引我努力再三的原因。
作为技术人员,第一要看的是岗位职责:
  • Resolve complex customer problems with Red Hat cloud products including OpenStack, OpenShift, Red Hat Enterprise Virtualization (RHEV), CloudForms, Cloud Engine, System Engine, Red Hat Subscription Manager, and Red Hat Network
  • Participate in upstream projects like KVM, Aeolus, Katello, Pulp, Puppet, Foreman, and Candlepin
  • Write, fix, and improve code and contribute to open source software communities
  • Work with upstream developers to find and fix bugs in cloud products
  • Provide a deep level of technical assistance and present solutions to enterprise customers, ensuring they get the most out of our cloud products
  • Publish knowledge via blogs, whitepapers, and KnowledgeBase articles, distributing technical knowledge to our customers and the community
这是个很特别的职位,不是社区某个项目的维护者或提交者,也不是经常出去部署、调优或故障排查,而是介于这些职位之间的,或者说是一个“桥梁”。那么涉及的技术/平台/产品/语言等是十分庞杂的,当然要求是非常高的。
云平台:IaaS,PaaS,SaaS(RHN/RHSM,我将此两个服务归到SaaS。)
产品:RDO,RHcloud,RHEV,CloudForum,RHSM,RHN etc
语言: Python,Ruby,Java,C, perl,bash,Rails,
接口: RESTFull,SOAP,
上游社区: Openstack,Aeolus,Ovirt,Puppet,Feodra,libvirt,qemu,OpenShift orign,等等。

技术上的挑战,确实是非常的大,而且涉及的面非常的广。从系统到应用,从底层到接口,基本都涉猎了。那么沟通当然也是个重头戏,写作能力也得有两把刷子。
好吧,我会根据以上信息,会整理一下学习的路径的,这将在另一篇文章中详谈。


再来看看,人事或者经理写的要求技能:
  • 5+ years experience as a support, sustaining, or development engineer, or other directly related experience in an enterprise environment
  • Experience in the system management, cloud, server virtualization domain
  • Development experience using Python or Ruby on Rails
  • Experience with XML, JSP, RMI, or SOAP
  • Experience working with databases like MySQL, PostgreSQL, or MongoDB
  • 2+ years experience with web services (REST, SOAP)
  • Knowledge or familiarity with Amazon Web Services; VMware vSphere is a plus
  • Experience of using CVS or SVN; GIT is a plus
  • Upstream involvement in open source projects (patches submitted for upstream inclusion) preferred
  • Strong troubleshooting, communication, and time management skills
  • Ability to collaborate with others and learn new skills
  • Must possess a commitment to customer service
  • Outstanding verbal and written communications skills
  • Bachelors' degree in computer science, computer engineering, or technology-related discipline

出去常见的学历、沟通、工作经验等,比较让人赞赏的是,或者说亮点:
1、时间上的管理(这个个人非常的赞同,将决定一个人一生的成败。)
2、系统管理的经验,尤其是使用spacewalk,cobbler,puppet等。

那么没有写全的当然是语言/框架,废话是熟悉ec2/vSphere。

对于我本人来说,所有的障碍就在于一点,那就是Outstanding verbal ,也就是说与英语系的外国使用口头上的沟通与交流。我被redhat中国的人事拒绝,就是因为这个,硬伤,没办法,但是我确实很窝火,因为她拒绝我之后,我就找了家培训英语的学校,让老外帮助我测试下,发现完全不是那么回事,我不至于她说三句,我连个单词也没有听懂。这是5月末6月初的事情了,我奋力的学习了一个月英语,昨天我再一次申请了此职位。

   也许是给自己个方向,不至于总是开车追尾!励志!然后毫无希望的等待。



没有评论: